6 tips hoe een leercultuur in je team of organisatie zorgt voor optimale teamontwikkeling
In een steeds veranderende wereld moeten we blijven meebewegen met wat de markt en eigenlijk het leven van ons vraagt. Of dit nu binnen de zorg is of een commercieel bedrijf, ontwikkelingen zijn overal. Wat is nodig om te zorgen dat teamleden blijven leren en ontwikkelen? Hoe zorg je voor een optimale teamontwikkeling? Wat kun jij als leidinggevende en organisatie doen?
Verandering is van alle tijden: bestaat jouw werk binnenkort nog?
Verandering is er altijd geweest. In de tijd van de jagers en verzamelaars moesten mensen flexibel zijn en in organisaties is dat nu niet anders. Tegenwoordig wordt er iets anders van leidinggevenden gevraagd dan twintig jaar geleden. Over vijf tot tien jaar zal dit weer anders zijn. Want wat als AI een gedeelte van de taken van een leidinggevende overneemt? Bijvoorbeeld het bijhouden van prestaties en alle praktische personeelszaken? Voor een deel gebeurt dit al. Er zijn nu banen die er nog niet waren toen ik begon met studeren en zo zullen over 20 jaar banen zijn ontstaan die nu nog niet bestaan.
Teamontwikkeling: Focus op leren
De enige manier om mee te bewegen met veranderingen is door te focussen op leren. Daarmee bedoel ik dat leren een belangrijke rol speelt in je werk en dat van je team en organisatie. Dit doe je door jezelf en anderen uit te dagen om telkens nieuwe dingen te ontdekken, oftewel een goede teamontwikkeling. Dit kunnen vaardigheden zijn of kennis, maar ook iets leren over jezelf of een collega. Dit vraagt dat je nieuwsgierig bent en ervan uitgaat dat je niet alles weet. Zoals Amy Edmondson zo mooi zegt: ‘Choose learning over knowing’.
Leer van kinderen
Psycholoog Rachel Wu doet onderzoek naar leren bij volwassenen en maakt de vergelijking met hoe kinderen leren. In haar werk adviseert zij om als volwassenen te kijken naar hoe kinderen leren en dit als inspiratie te zien om te blijven leren. Omdat dit een manier is die werkt.
6 aspecten die helpen om te leren
Rachel Wu beschrijft zes aspecten die helpen om te leren, geïnspireerd door hoe kinderen dit doen:
- Met een ‘open mind’ nieuwe dingen leren. Zonder erover na te denken buiten je comfort zone stappen. Een kind denkt niet te veel na of het wel een goed idee is om iets te leren. Een kind is nieuwsgierig en zal iets nieuws niet zomaar uit de weggaan.
- Toegang tot leraren en mentoren die het leren begeleiden. Een kind heeft consistente toegang tot mensen die het goede voorbeeld geven, waar ze vragen aan kunnen stellen en die het kind iets leren.
- Groeimindset. Het geloof hebben dat je vaardigheden met inspanning worden ontwikkeld. Als kinderen een groeimindset hebben leren ze sneller. Dit is als volwassene niet anders. Als je gelooft dat jouw inspanning kan zorgen dat je beter wordt, dan zal je sneller en beter nieuwe vaardigheden ontwikkelen.
- Vergevingsgezinde omgeving. Het toestaan van fouten en zelfs falen. Bij kinderen is het heel gewoon dat ze fouten maken terwijl ze leren. We vinden dat dit mag en erbij hoort. In het werkleven is dit vaak anders. Er wordt wel gezegd dat fouten maken mag, alleen het echt toestaan ervan is in de praktijk nog weleens anders. Al is het alleen al omdat jij zelf niet over wil komen als een kluns en bang bent om afgewezen te worden.
- Serieuze toewijding voor het leren. Volhardend zijn. Een kind kan vol passie bezig zijn met het aanleren van een nieuwe vaardigheid. Het is haast vanzelfsprekend om hier tijd aan te besteden.
- Meerdere vaardigheden tegelijk leren. Kinderen hebben een verrijkte omgeving met veel mogelijkheden om te leren. Zowel thuis als op school is een kind continu bezig met het leren.
Mag jij leren van je leidinggevende?
Op de meeste werkplekken heb je geen consistente toegang tot mentoren en zijn we bang om fouten te maken omdat dit je baan kan kosten. Je wordt doorgaans betaald voor wat je weet en wat je kunt en niet voor hoe snel en goed jij nieuwe dingen leert. Volgens de onderzoekers maken we te weinig gebruik van bovenstaande zes aspecten. Ik ben het daar mee eens. We moeten weer om ons heen kijken, uitproberen en volhardend blijven ‘brabbelen’ tot het lukt. Net zoals je als kind leert praten door wekenlang te oefenen op dat ene zinnetje. Je blijft jong want het is goed voor je hersenen, je blijft interessant op de arbeidsmarkt én het is nog leuk ook.
Teamontwikkeling door kennissessies
Je kunt deze kennis gebruiken om in je organisatie en/of team te zorgen dat het blijven leren onderdeel wordt van de cultuur. Maak gebruik van mentoren en leraren. Dit kan door intervisies te organiseren om te leren van praktijk casussen of een buddy in te zetten voor nieuwe medewerkers. Daarnaast zie ik organisaties kennissessies organiseren waarin medewerkers nieuwe kennis delen met de rest van de organisatie. Zorg voor een verrijkte omgeving met de mogelijkheid tot het volgen van trainingen en cursussen.
Experimenteer!
De mooiste vorm van leren is wat mij betreft experimenteren. Door experimenten op te zetten leer je door dingen uit te proberen. Dit doe je op een vrij gestructureerde manier, waar ook tijd is voor reflectie en verbetering. Je geeft jezelf de ruimte om te falen, alleen dan wel op een slimme manier. Op persoonlijk niveau kun je leren door voor jezelf doelen te stellen of een intentie te hebben. Stel niet meer dan drie doelen per drie tot zes maanden. Zo is het voor jezelf te overzien. Stel je wil als leidinggevende meer aandacht besteden aan teamleden, beschrijf dan op welke manier je dit wil doen en maak er een doel van. Evalueer elke maand hoe het is gegaan en wat je nog te doen hebt. Je kunt zelfs experimenteren met verschillende vormen. Als je alleen de intentie hebt en het niet uitwerkt voor jezelf bestaat de kans dat je er niets mee doet. Leren doe je door uit te proberen en vervolgens terug te kijken. Zo pak je de verantwoordelijkheid voor je eigen ontwikkeling.
Meer van deze tips? Op de hoogte blijven? Lees mijn blogs, volg mij via LinkedIn of boek mij als spreker teamontwikkeling en leidinggeven.