De 7 skills naar goed leiderschap
Leidinggeven aan een team of afdeling is een uitdaging en het is zeker niet altijd gemakkelijk. Je hebt te maken met verschillende belangen en soms met conflicten, het voeren van lastige gesprekken en ongemak. Dit maakt het extra belangrijk om te werken aan leiderschap. Aan je leiderschapskwaliteiten.
Succesvol team
Leidinggevenden hebben een belangrijk aandeel in het creëren van een succesvol team en het werkplezier van teamleden. In een bedrijf en organisatie moet er continu aandacht zijn voor de ontwikkeling van leidinggevenden. Hieronder lees je aan welke kwaliteiten je sowieso moet blijven werken als leidinggevende.
1. Nieuwsgierig zijn
Het wordt zwaar onderschat hoe belangrijk nieuwsgierig zijn is. Voor een leidinggevende is dit essentieel. Wees nieuwsgierig naar hoe het gaat met teamleden, vraag naar wat iemand bezighoudt en waar iemand energie van krijgt. Van leidinggevenden krijg ik weleens te horen dat dit soort gesprekken te veel tijd kosten.
Goed om te weten is dat het niet in de duur van een gesprek zit. Regelmatig een check-in moment van 15 minuten kan al genoeg zijn. Teamleden voelen zich gezien en gehoord. Daarnaast levert het informatie op voor jou. Zo weet je hoe het met iemand gaat, waar iemand zoal mee bezig is en of je iets voor de ander kunt betekenen. Ook is het goed om nieuwsgierig te zijn naar wat iemand leuk vindt om te doen en waar iemand goed in is. Zo kan een teamlid nog beter bijdragen aan het teamresultaat.
2. Geeft alle ruimte voor sterke punten van teamleden
Uit onderzoek, o.a. van ADP research institute, blijkt dat in de best presterende teams mensen het gevoel hebben elke dag hun sterke punten in te kunnen zetten. Dit betekent doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt om te doen. Zorg ervoor dat taken en verantwoordelijkheden zo verdeeld zijn dat mensen dit kunnen doen. Het zorgt voor meer betrokkenheid, meer werkplezier en goede kwaliteit.
3. Het voeren van lastige gesprekken
Het is niet het meest leuke om te doen als manager of teamleider en toch hoort het erbij. Een lastig gesprek kan zijn wanneer iemand geen contractverlenging krijgt, niet goed functioneert, er een conflict is, er sprake is van grensoverschrijdend gedrag of een andere reden. Hoe dan ook krijgt elke leidinggevende te maken met lastige gesprekken. Het is goed om hier bewust van te zijn en na te denken hoe je het gesprek aanpakt.
4. Het beschermen van de 'speelruimte'
Elk team of afdeling heeft speelruimte. Dit is de ruimte waarbinnen teamleden werken, communiceren, samenwerken en ontwikkelen. De speelruimte moet veilig zijn met duidelijke grenzen: wat mag wel en wat mag niet? Het is aan de leidinggevende om deze grenzen te bewaken. Als iemand eroverheen gaat, dan spreek je iemand aan. Dit kan zijn als iemand grensoverschrijdend gedrag vertoont, niet ethisch handelt of op een andere manier de grens op zoekt. Ook kan het zijn dat iemand van buiten de ruimte binnenkomt waardoor het onveilig wordt. Bijvoorbeeld als een klant een medewerker op een nare manier behandelt. Zorg dat duidelijk is wat de ruimte is van medewerkers en zorg dat het een ‘safe space’ is.
5. Inspireren om samen naar het doel te werken
Waar werk je voor als team? Wat is het doel? Waar wil je samen naartoe en waarom? Vertel het verhaal, maak je team enthousiast voor het doel en zorg dat mensen samen verantwoordelijkheid krijgen en dragen om het resultaat te behalen.
6. Reflecteren op eigen gedrag
Als er een rol is waarin het extra belangrijk is om te reflecteren op je eigen gedrag dan is het de rol als leider. Of je het nu leuk vindt of niet, mensen kijken naar je. Ze nemen jou als voorbeeld en als je dan net te vaak de verkeerde dingen doet dan zie je dit terug op de werkvloer. Zorg ervoor dat je regelmatig kijkt naar je eigen gedrag. Dit kun je zelf doen, maar ook georganiseerd in bijvoorbeeld een intervisie of mastermind met gelijkgestemden.
7. luisteren
Het eerste punt in dit artikel is nieuwsgierig zijn. We sluiten af met een skill die daar naadloos op aansluit, luisteren. Zorg dat je echt hoort wat teamleden zeggen. Niet alleen tegen jou, maar ook onderling. Luister om te begrijpen en niet om je gelijk te halen. Vraag door als je iets nog niet helemaal begrijpt.
Manager of teamleider zijn vraagt veel van je. Het is een rol die niet over jou gaat en toch ben jij degene die zoveel invloed heeft op je team of afdeling, dat jouw gedrag is terug te zien op de werkvloer (zo blijkt uit onderzoek). Blijf jezelf ontwikkelen en wees bewust wat jouw rol doet met anderen en hoe jij jouw invloed op een positieve manier kunt inzetten.
Ontwikkel jouw leiderschap of team
Behoefte aan een spreker over leiderschap of teamontwikkeling? Of liever een teamtraject? Neem contact met mij op. Ik kom graag spreken of het team begeleiden.