Een klaagcultuur in je team? start een klaagkwartier

Wat doe je als er in het team veel frustratie is? Of zoals weleens wordt gezegd: een klaagcultuur? Voor collega’s, leidinggevenden of andere teams kan het nogal vervelend zijn als er voortdurend wordt geklaagd. Het kan een samenwerking in de weg staan. Voor het team zelf is het ook niet bevordelijk voor de sfeer. En toch heeft klagen een functie. Maak gebruik van deze energie.

Een vriendin van mij probeerde een klaagkwartier in haar team. En dit is wat het opleverde. Een mooie vorm van sterk leiderschap en een goede samenwerking met het team. En dat op een leuke manier.

Een klaagkwartier voor meer werkplezier

Ze werkt in een zorgorganisatie als teamleider. Een tijd lang waren er nogal wat frustraties. Het team had zelfs de stempel: ‘een niet aan te sturen team’ en ‘de klagers’. Tot zij teamleider werd.

Dat er in het team geklaagd werd, dat klopt wel. Over leveranciers die te laat zijn bijvoorbeeld, een volgepropte kast, de slechte kwaliteit van de keuken of collega’s die werk laten liggen. Elke frustratie nam ze serieus, alleen niet altijd zag ze haar teamleden zelf in actie komen om er iets mee te doen.

Van klagen naar actie

Elke week was er een moment waarop het team samenkwam voor het ‘klaagkwartier’. Alles wat je dwars zit mag je noemen en dit wordt opgeschreven. In dit team werden al snel flappen volgeschreven.
 
Aan het eind van het kwartier mag het team drie ‘klachten’ kiezen waar iets mee wordt gedaan. Inclusief datum waarop het gerealiseerd moet zijn. Een gesprek met de leverancier bijvoorbeeld of het opruimen van de kast. Dit was wennen voor het team, zou er echt iets gebeuren?

Hoe meer er opgelost werd, hoe enthousiaster het team werd en hoe vaker ze zelf dingen oplossen.
 
Na een week of 8 gebeurde er iets geks. Er was niks meer te klagen. Het klaagkwartier werd een kletskwartier.  Dat was toch niet de bedoeling?

Ze vertelt enthousiast: “de sfeer op de werkvloer werd positief. In de woonkamers zie je dat de verpleegkundigen meer aandacht hebben voor de bewoners en het gezellig maken van de woonkamers. Zo hangen er nu foto’s en gaat de muziek soms aan om samen met de bewoners te zingen. Dingen waar eerst geen tijd of energie voor was”

Klagen is betrokkenheid

Lekker klagen heeft een functie en is niet alleen maar slecht. Het gaat allereerst uit van betrokkenheid. Daarnaast betekent het dat er wel energie is, alleen wordt het niet op de juiste manier gebruikt. Maak slim gebruik van deze energie.

Herken je dit artikel? Hij stond onlangs ook op Omdenken naar aanleiding van mijn LinkedIn-artikel. Klik hier.

Ontwikkel jouw leiderschap of team

Behoefte aan een spreker over leiderschap of teamontwikkeling? Of liever een teamtraject? Neem contact met mij op. Ik kom graag spreken of het team begeleiden.