Moeilijke gesprekken voeren op het werk, hoe doe je dat?

Vroeg of laat krijg je te maken met een voor jou moeilijk gesprek op het werk. Denk aan een collega aanspreken of aangeven dat het niet zo goed met je gaat. Wat is belangrijk bij het voeren van een goed gesprek?

Kop in het zand steken

Uit onderzoek van Bravely blijkt dat 70 procent van de medewerkers moeilijke gesprekken uit de weg gaat. Dat is een enorm aantal. Helemaal als jij je realiseert dat dit negatieve effecten heeft. Op het team, op de gezondheid van mensen en op het resultaat. De meeste mensen die meededen aan het onderzoek, gaven aan dat ze hopen dat het vanzelf over gaat. Dit is alleen zelden het geval. De discussie wordt vaker juist groter omdat je het te lang hebt laten liggen en het onder je huid gaat zitten.

Slechte vs. geen communicatie

The Myers Briggs Company ontdekte dat de nummer één- reden van het ontstaan van een conflict op de werkvloer slechte communicatie is. Daar hoort ook het ontbreken van communicatie bij. Moeilijke gesprekken voeren vinden veel mensen lastig. Net als iemand anders aanspreken. Dit komt onder andere doordat je de neiging hebt om aardig gevonden te willen worden. Angst om niet aardig gevonden te worden speelt dan op. Want stel je voor dat je buitengesloten wordt? We passen ons om deze reden graag aan of gaan moeilijke gesprekken uit de weg. Dat is jammer. Want niet alleen wordt het probleem of conflict niet opgelost, het heeft ook nog een negatief effect op jou. Krop je emoties op? (Want die ontstaan vaak bij conflicten.) Dan heeft dit volgens onderzoek zelfs een negatief effect op je fysieke en mentale gezondheid. Genoeg redenen om toch moeilijke gesprekken aan te gaan.

Zoals in elke relatie is het ook op het werk belangrijk dat we met elkaar blijven praten. Ook als het even minder gezellig en leuk is.

Tips voor een goede bedrijfscultuur

Creëer een cultuur waarin je hier samen mee om kunt gaan:

  1. Het is niet de vraag of er een conflict of meningsverschil ontstaat, maar wanneer. Het is niet gek om het daar in het team over te hebben. Hoe gaan we met elkaar om als het even minder gaat?
  2. Wacht niet te lang met het voeren van een lastig gesprek. Je kent vast wel het fenomeen dat hoe meer je het probeert te ontwijken, hoe harder het op je af komt.
  3. Zorg voor een voorbereiding. Denk na over hoe je het wil brengen. Dit haalt de eerste frustratie al uit je toon.
  4. Leidinggevenden doen dit niet veel beter. Ook zij gaan moeilijke gesprekken uit de weg. Dit helpt niet mee. Ben je een leidinggevende? Geef dan het goede voorbeeld!
  5. Focus op leren. Daarmee bedoel ik: je voert het gesprek om er iets van te leren. Jij, je collega of samen als team. Wees nieuwsgierig, stel vragen en geef aan waar je mee zit.

Laten we weer gaan praten met elkaar.

Aan de slag met (goede) communicatie binnen jouw team?

Niet alleen als spreker prikkelt, inspireert en motiveert Sayma bedrijven, maar ook met haar leiderschaps- en teamtrainingen. Ze doet dit door gebruik te maken van verschillende werkvormen en -technieken. Soms zijn dit echte teambuildingactiviteiten, op een ander moment juist diepe gesprekken. Alles is afhankelijk van wat werkt voor het team. Ze zet teams in beweging en laat ieder teamlid nadenken over zijn/haar bijdrage aan het teambelang. Neem eens contact op voor de mogelijkheden binnen jouw team. Samen kunnen we werken aan een goede bedrijfscultuur.