Waarom aardig zijn belangrijk is op je werk!

Vriendelijkheid wordt erg onderschat op de werkvloer. Terwijl het voor een samenwerking erg belangrijk is. Daarnaast helpt het ook bij de klantrelatie. Waarom dit zo is lees je in dit stuk.

Ik ben er klaar mee

Een paar jaar geleden, voordat ik als coach of spreker leiderschap actief was, bevond ik mij in een team waar vriendelijkheid niet altijd gezien werd als goede eigenschap. Ik zat te werken in een kantoor toen een van de teamleden boos een collega van de servicedesk belde.

“Dit MOET vandaag geregeld worden. Ik heb toch gezegd dat het spoed is?! Ik ben er klaar mee.” Zei hij.

Een uur later is de nieuwe laptop die hij nodig heeft nog niet geregeld. Gefrustreerd probeert hij weer de collega te bellen maar er wordt niet opgenomen. Ik begrijp dat werk en ik zeg tegen hem: “Bij mij kom je ook onderop de stapel als je zo tegen mij praat.” Gelukkig kan hij het van mij hebben en hij lijkt wat rustiger te worden.

Aardig zijn heeft niks te maken met zwak zijn

Vriendelijkheid of aardig zijn wordt nog weleens gezien als ‘zacht’ of dat je niet voor jezelf kunt opkomen. Terwijl het juist het verschil maakt in een samenwerking. En eigenlijk in elke andere relatie. Het gaat dan over iets doen voor je collega, luisteren, rekening houden met elkaar, een compliment geven of iets op een aardige manier zeggen.

Als je feedback geeft of iets bespreekbaar wil maken waar je echt van baalt, dan kan het nog steeds op een vriendelijke manier. Het is dus niet zo dat je de confrontatie uit de weg gaat als je aardig bent. Je laat alleen zien dat je de relatie belangrijk vindt.

Wat zijn redenen om vriendelijk te zijn?

  1. Het versterkt de relatie tussen jou en je collega. Natuurlijk is een discussie zo nu en dan mogelijk. Dit kan zelfs goed zijn voor de samenwerking. Doe dit altijd met respect, zonder je collega af te vallen. Iets aardigs doen voor je collega draagt ook bij aan de relatie, zoals een compliment geven. Net als luisteren. We zijn geneigd om over onszelf te praten, terwijl je door te luisteren naar de verhalen van je collega laat blijken dat je geïnteresseerd bent.
  2. Vriendelijkheid naar klanten zorgt voor een hogere klanttevredenheid.
  3. Aardig zijn zorgt voor minder frustraties. Kun jij zelf een moment herinneren dat een collega tegen je uitviel? Wat voor gevoel geeft dat? Meestal reageer je dan zelf ook boos of geïrriteerd. Dit zorgt vervolgens weer voor meer frustraties. Allemaal verspilde tijd en energie. Een vriendelijke houding helpt om dit te voorkomen.
  4. Het geeft je een goed gevoel. Iets doen voor een ander geeft een goed gevoel. Dit gaat zowel over complimenten geven als een ander helpen.
  5. Vriendelijkheid is besmettelijk. Doe jij iets aardigs voor de ander, dan is de ander eerder geneigd dat ook te doen.
  6. Oh en als laatste reden: je hoeft niet om te lopen als jij je collega tegenkomt op de gang.

Werkgeluk

Positieve relaties met anderen dragen enorm bij aan werkgeluk. Investeer om deze reden in de relatie met je collega’s. Aardig zijn helpt hierbij.

Als je dit leest: wat kun jij vandaag doen om aardig te zijn?

Ontdek samen de weg naar meer werkgeluk!

Aardig zijn tegen elkaar, tegen vrienden en familie en tegen onze klanten of collega’s… Eigenlijk hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Het gaat niet om harder werken, maar werken vanuit je hart. Heb jij of heeft jouw team behoefte om hier over eens te sparren of ben je op zoek naar handvaten dat het werkgeluk verbeterd? Als spreker en coach begeleid ik bedrijven naar een fijne bedrijfscultuur. Neem eens contact met mij op voor de mogelijkheden.