Waarom samenwerken je gelukkiger en gemotiveerder maakt: 5 tips​

In bedrijven en organisaties zijn leidinggevenden/managers elke dag bezig met prestaties. De doelstellingen moeten behaald worden en het is daarom belangrijk dat medewerkers gemotiveerd zijn om dit te bereiken. We bedenken bonusstructuren, individuele beoordelingsformulieren en vormen van 360 graden feedback. Maar wat maakt ons nu echt gemotiveerd? En wat is de sleutel tot succes? Wat zorgt voor een goede teamontwikkeling en meer werkgeluk?

Als spreker leiderschap en samenwerken zeg ik vaak dat er één ding is waar organisaties veel meer in moeten investeren: samenwerking in en tussen teams. En toch richten we organisaties niet zo in. We blijven individueel beoordelen, aannemen op functie i.p.v. op aanvulling in het team, teambuilding als afvinkactie inzetten i.p.v. samenwerking in het team continu ontwikkelen. En deze kom ik ook nog steeds tegen: concurrerende bonusstructuren.

We zijn gemaakt om samen te werken in een team

Als mens zijn we gemaakt om samen te werken in een team. Het zit in ons systeem om relaties op te bouwen en vanuit daar te overleven. Nu we samenwerken in bedrijven en organisaties moeten we hier gebruik van maken. Onderzoek toont aan dat dit veel voordelen heeft.

Stanford University ontdekte dat als we het gevoel hebben dat we samenwerken het een boost geeft aan onze motivatie. Mensen die het gevoel hadden dat ze samenwerkten en onderdeel waren van een team werkten tot 64% langer aan een taak, toonden meer interesse en presteerden beter. Kortom: een verhoogd werkgeluk.

Volgens onderzoek van Harvard zijn de meest ongelukkige banen vaak de eenzaamste, waar werknemers niet in teamverband werken. Werken we wel samen dan zijn we meer tevreden. Uit ditzelfde onderzoek blijkt sowieso dat goede relaties zorgen voor een meer gelukkig en gezond leven.

Laten we van samenwerken weer het uitgangspunt maken. Omdat het hoort bij ons als mens. En ja, het maakt resultaten beter.

Waarom samenwerken je gelukkiger en gemotiveerder maakt

5 tips om je organisatie in te richten op samenwerking binnen teams

 

  1. Maak van samenwerken binnen je team een uitgangspunt

    Dit doe je allereerst door als managementteam en leidinggevende te vertellen waarom samenwerken belangrijk is in je organisatie. Maak medewerkers enthousiast om samen met het team succes te hebben. Geef vervolgens het goede voorbeeld door als managementteam ook samen te werken, zowel als leidinggevenden onderling, als met je team.

  2. Laat individuele beoordelingen los en beoordeel resultaten op teamwork

    Dit hoeft niet met de beoordelingsformulieren die we kennen. Liever niet zelfs. Ga liever het gesprek aan. Bespreek met je teamleden op welke momenten goed is samengewerkt en waar het nog beter kan. Uiteraard kun je teams wel belonen wanneer goed is samengewerkt in bijvoorbeeld een project. Dit kun je doen door samen te lunchen of iets anders leuks te doen.

  3. Zorg dat je organisatie zo is ingericht dat samenwerken noodzakelijk is

    Dit kun je op verschillende manieren doen. Een voorbeeld is door te werken met functionele teams. Teams die bij elkaar komen voor een bepaald doel of project. Wanneer dit is afgerond gaan medewerkers weer naar een volgend project en een ander team.

  4. Geef ruimte aan samen ontspannen, humor en elkaar leren kennen

    Om goed te kunnen samenwerken is elkaar leren kennen en vertrouwen opbouwen belangrijk. Uiteindelijk draait het allemaal om het opbouwen van goede relaties. En dit doe je nu eenmaal niet tijdens een vergadering of project stand-up. Dit kun je stimuleren door ruimte te geven aan samen ontspannen, humor en elkaar leren kennen. Zorg dat er samen geluncht kan worden, dat samen wandelen mogelijk is of desnoods samen sporten. Bespreek met medewerkers wat hierin de behoefte is en wees niet bang dat het niet productief is, uiteindelijk zorgt het voor betere prestaties.

  5. Zorg dat leidinggevenden de kennis en vaardigheden hebben om teams te leiden

    Er is veel bekend over wanneer teams goed presteren. In de praktijk blijkt alleen dat veel leidinggevenden dit niet weten of niks doen met de informatie. Het is belangrijk dat je leidinggevenden op het juiste niveau krijgt.

Zelf kun je ook moeite doen om goede relaties op te bouwen met je collega’s. Door interesse te tonen bijvoorbeeld of op zoek te gaan naar gezamenlijke interesses.

Gaan wij de samenwerking aan?

Heeft jouw team een boost nodig op het gebied van werkgeluk en teamontwikkeling? Wil jij de samenwerking in het team verbeteren? Wordt het tijd voor teamleden die plezier hebben in wat ze doen, elkaar vertrouwen, elkaar weten te vinden en goede prestaties leveren? Ik help je vraag! Neem eens contact met mij op voor de mogelijkheden.