Skip to main content

“Wauw wat was dat leuk hè? Ik weet precies wat ik morgen anders ga doen!” Het is natuurlijk fantastisch als mensen dit zeggen na het verhaal van een inspirerende spreker. Vaak zeggen ze dit 5 minuten na afloop, maar hoe zit dit met een week later? Is er dan ook nog de motivatie om dingen anders te doen?

Spreker inzetten tijdens evenement of congres

Een spreker inzetten in je bedrijf tijdens een evenement, congres of bijeenkomst kan net dat beetje extra geven. Toch zit er nog een verschil in een leuk en inspirerend verhaal horen en blijvend impact maken op de mensen in je organisatie. Hoe zorg je dat wat een spreker vertelt ook na een evenement of bijeenkomst een positieve beweging in gang zet in je organisatie?

Wat is je doel met de inzet van een spreker?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat je wilt bereiken met het inzetten van een spreker. Wil je mensen een leuke dag bezorgen? Wil je mensen inspireren? Wil je mensen activeren? Of alle drie? Het maakt nogal uit of je een spreker wil inzetten ter inspiratie of dat je daadwerkelijk wil dat mensen iets veranderen in hun gedrag. En wat moet er dan anders in het gedrag van mensen? Het is goed om daarover na te denken voor je op zoek gaat naar een spreker. Denk daarbij ook na over het onderwerp. Zo zijn er sprekers op het gebied van werkgeluk, samenwerken, leiderschap, veerkracht, klantgerichtheid etc.

Doen is de beste vorm van leren

Als spreker leiderschap en teamontwikkeling word ik ingezet in organisaties waar mensen meer moeten samenwerken. Het doel is op dat moment om medewerkers te activeren elkaar op te zoeken en meer samen te werken. Uiteraard doe ik dit door te inspireren met humorvolle anekdotes. Maar steeds vaker stel ik opdrachtgevers voor om meer te doen dan dat alleen. Zo introduceerde ik onlangs in een marketingbedrijf ‘het leukste experiment ooit’. Tijdens mijn professionele spreekbeurt mochten zij een eigen experiment vormgeven om meer samen te werken. En wow wat kwamen daar een leuke ideeën uit. In de weken na het event zijn ze gaan experimenteren met één van de ideeën.

Teamontwikkeling en werkgeluk

In een andere organisatie was werkgeluk het thema. Daar wilde de organisatie medewerkers de ruimte geven om na te denken over wat werkgeluk betekent en hoe ze dit meer kunnen ervaren. Direct na mijn lezing doorliepen zij de 7 stappen naar werkgeluk. In een van mijn volgende blogberichten vertel ik meer over deze stappen naar werkgeluk.

‘Doen is de beste vorm van leren’ zeg ik altijd en dit is voor het inzetten van een spreker niet anders. Zorg dat er ruimte is voor mensen om dat wat ze gehoord en geleerd hebben direct toe te passen of om dit tijdens de lezing alvast te doen.

Laat een spreker het publiek activeren

Zet je een spreker in tijdens een evenement, congres of bijeenkomst? Bespreek dan altijd op welke manier het publiek geactiveerd wordt. Op deze manier blijft de boodschap van de spreker goed hangen en zorgt het voor een boost in je organisatie en/of team. Zo heb ik in meerdere organisaties gezien dat het de start is geweest voor een verandering, een betere samenwerking of meer werkgeluk en plezier.


Zullen we kennismaken?

sayma-kuipers-spreker-leiderschap-podium